In 2024 begeleidde Objectiver Marc Leurink in zijn strategische oriëntatie. Gaandeweg diende Omoda zich aan als geïnteresseerde overnamekandidaat. Het klikte en bleek voor de continuïteit van Leurink Mode de juiste stap.
Objectiver heeft het hele proces begeleid, van het in kaart brengen van Marc’s toekomstwensen, als ondernemer en als mens, tot afronding van de partnership met Omoda. In gesprek met Marc vertelt hij zijn ondernemersverhaal.
Marc Leurink verkocht Leurink Mode in januari 2025 aan Assem, een bedrijfstak van de familie Verton-Baan, ook eigenaar van Omoda. De zorgvuldig opgebouwde winkel in Borne trekt klanten uit het hele land met een combinatie van persoonlijke aandacht en luxemerken. “Je zit in Borne, maar je werkt in Milaan en Parijs. Ik ben meer in Parijs dan in Enschede.”
Leurink Mode is van oorsprong een familiebedrijf. “Mijn oma is vlakbij begonnen, uit pure noodzaak als weduwe in 1946. Ze had vier jonge kinderen. Ze begon met het repareren en vermaken van kleding. Die oude knoopmachine heb ik nog steeds, die staat in de winkel.” In de jaren zestig maakten Marc’s ouders er een kledingzaak van. Na de oliecrisis in 1975 betrokken ze het huidige pand, een voormalig hotel. In de jaren ’90 namen Marc en zijn vrouw Maaike het bedrijf over. De focus werd verlegd naar damesmode en klanten buiten de regio. “We hebben geadverteerd in Nouveau en Elegance, deden grote events en shows bijvoorbeeld op Paleis Het Loo. Zo maak je jezelf bijzonder en trek je mensen naar Borne.” Later kwamen schoenen en herenmode erbij. “Onze visie was: we zijn geen winkel, maar een bestemming.”
Zat het ondernemerschap er altijd al in?
“Je groeit op in de winkel tussen de kledingrekken. Ik werkte op mijn veertiende al mee. Ik ging vroeg mee naar Parijs, München en Düsseldorf. Dan zie je die wereld, en dan rol je daar vanzelf in.”
Wat zijn de uitdagingen geweest?
“Marketing. Door onze locatie moesten we daar extra tijd en aandacht aan besteden. Maar het is ook een voordeel: mensen komen bewust naar ons toe.”
Wat is de aanleiding geweest voor de transactie?
“Ik was op zoek naar een nieuwe samenwerking voor onze schoenenafdeling. Via de oud-eigenaar van Assem kwam ik contact met de familie Verton-Baan. Er was vanaf dag één een persoonlijke klik en hun visie sprak me aan. De retail verandert snel; je moet op alle fronten sterk zijn. Zij zijn heel sterk in persoonlijke online en offline beleving en hebben een zeer sterke schoenencollectie. Wij zijn sterk in mooie merken en persoonlijke service. Een goede match waarin we elkaar kunnen versterken. Bovendien worden stadscentra steeds inwisselbaarder — daar zit niet meer de beleving die mensen zoeken. Bij ons draait het juist om die beleving. Om dat verder uit te breiden hebben we een sterke partner nodig en maken we de toekomst van Leurink nog mooier."
Hoe zijn Leurink en Assem bij elkaar uitgekomen?
“Ik ben in Zierikzee bij de familie Verton-Baan geweest en keek mijn ogen uit. Bij Omoda zijn ze sterk online, wij offline. Zij mobiliseren klanten, wij bieden mooie merken. Zij gebruiken klantdata, wij werken met een CRM. Samen kunnen we van Leurink nog meer een bestemming maken.”
En dan, dat proces?
“Verkoop was niet het doel. De aanleiding was dat ik de winkel toekomstbestendig wilde maken. In welke vorm dan ook. Dat zette alles in beweging. We gingen orde op zaken stellen, goed nadenken over de volgende fase. In dat proces ben ik in gesprek gegaan, zonder meteen aan verkoop te denken. Maar na het eerste gesprek zag ik de kans en zij de mogelijkheden. Toen wilde ik ook snel schakelen. Over drie jaar is de wereld weer anders, en ik wilde niet achter de feiten aan lopen.”
“Het team waarmee je werkt maakt het verschil. Het moet passen bij klant én koper. Je leert gaandeweg de verschillende partijen kennen, en daar moet je als team op in kunnen spelen. Ik wilde geen partij die voor een snelle deal gaat. Mijn motivatie om te verkopen is verbinden en voortbouwen —het blijft mensenwerk.”
Hoe nu verder?
“De winkel in Borne blijft, maar met meer focus op de webshop. Misschien komen er wel meer Leurink-achtige winkels. Assem en Leurink versterken elkaar, vind ik. Mijn toekomst ligt open.”