De aandeelhouders van Vitaal Verder focussen liever op de inhoud dan op het managen van de organisatie. Samen met Objectiver hebben ze gezocht naar een passende oplossing, uiteindelijk in de vorm van een overname. In 2024 hebben Willeke Nijkamp en Stian Vogelsang van Vitaal Verder, Ausems en Kerkvliet Arbeidsmedisch Adviseurs overgenomen. In gesprek met Willeke Nijkamp.
De overname van Ausems en Kerkvliet ArbeidsmedischAdviseurs door Vitaal Verder was een strategische zet om het tekort aan bedrijfsartsen op te vangen en het managementteam te versterken. Vitaal Verder helpt werkgevers bij arbodienstverlening, arbeidsdeskundig onderzoek en re-integratie van langdurig zieke werknemers. We spraken Willeke Nijkamp, medeoprichter en aandeelhouder, over deze overname.
Hoe zijn jullie begonnen met Vitaal Verder?
"Stian en ik kenden elkaar van Randstad. We hebben allebei een opleiding tot arbeidsdeskundige gedaan en wilden voor onszelf beginnen. We zijn in 2012 gestart en hebben het bedrijf in 12 jaar uitgebouwd tot 40 medewerkers. Voor de naam kozen we bewust niet voor onze eigen namen, maar voor iets neutralers. Het moest over vitaliteit gaan, niet over verzuim. Zo kwamen we op Vitaal Verder."
Wat waren de grootste uitdagingen bij het opbouwen?
"Het groeien in personeel was het moeilijkst. Je wilt goede mensen, maar je weet niet altijd wanneer klanten komen. Dan komen er ineens drie klanten bij en moet je snel schakelen. Als je van nul naar tien personen groeit, kost dat onmetelijk veel energie. Ook verandert de dynamiek in je organisatie steeds als je groter wordt. Wel hebben we vanaf het begin gelet op het stroomlijnen van IT-systemen voor onze rapportages."
Waarom kozen jullie voor de overname van Ausems en Kerkvliet?
"Het was strategisch heel slim. Wie bedrijfsartsen heeft, heeft de handel. Er is een enorm tekort aan bedrijfsartsen - zij moeten langdurig zieke werknemers beoordelen. Wij huurden ze in via ZZP-constructies, maar Ausems had bedrijfsartsen in loondienst én was opleidingsinstituut voor nieuwe bedrijfsartsen."
"Bovendien hadden zij een managementteam. We zagen dat ons bedrijf groter werd dan wij konden managen, maar we wilden zelf betrokken blijven bij de uitvoering als inhoudelijke deskundigen. Voor klanten is het fijn als je vanuit recente ervaring kunt spreken."
Hoe is de integratie verlopen?
"Erik van Lenthe, de directeur van Ausems, heeft de samenvoeging geleid. Het was een leerproces voor beide kanten; verschillende achtergronden en ervaringen kwamen samen. Uiteindelijk zijn arbeidsvoorwaarden gelijk getrokken en is het administratieve gedeelte geïntegreerd. Er is nu meer rust in de aansturing, wat goed is voor het team."
Wat is de waarde van een adviseur in zo'n traject?
"We wisten dat Objectiver eerder een overname had begeleid waar mensen heel tevreden over waren. Na een eerste gesprek om te kijken of er klik was, zijn we de samenwerking gestart.
Het is belangrijk om dingen op waarde te schatten en te duiden. Zeker de eerste keer weet je niet goed waar het over gaat en wat normaal is. Als ondernemer denk je: ik doe het op een bierviltje en dat is het. Maar daar komt meer bij kijken. Je moet mensen inhuren op hun kracht - wij zijn goede arbeidsdeskundigen, maar Objectiver heeft andere competenties. Je merkt de waarde vaak niet omdat het, als het goed is, soepel verloopt."
Welk advies geef je andere ondernemers?
"Je moet mensen inhuren op hun kracht. Wij zijn goede arbeidsdeskundigen en ondernemers, Objectiver weet hoe M&A werkt. Ik heb ondernemers gesproken die dachten dat ze alles zelf wisten, maar achteraf bleek dat anders uit te pakken. Ik heb ook gesprekken gevoerd met andere ondernemers, waar ik ook weer van heb geleerd: ga voor dealzekerheid. Het belangrijkste voor mij is om emotie er buiten te laten. Je kunt op het gezellige gesprek afgaan, maar de feiten moeten ook spreken."