In 2022 is Selo opgesplitst in drie delen: Selo Verpakking, Selo en Omori. Objectiver heeft de aandeelhouders begeleid bij deze carve-out en verkoop. In dit interview spreken we Oskar Nijkamp, na de opsplitsing actief bij Selo Verpakking, waarmee hij in korte tijd een nieuwe deal heeft meegemaakt, namelijk de gedeeltelijke verkoop aan DAT-Schaub.
De aandeelhouders van Selo Verpakking hebben niet één, maar twee transacties meegemaakt in twee jaar tijd. De eerste was een carve-out, de tweede een gedeeltelijke verkoop aan een Deense strateeg. Aandeelhouder en CEO van Selo Verpakking, Oskar Nijkamp: "Dan is het goed om er een schakel tussen te zetten die je belangen behartigt."
Wat is de aanleiding geweest voor de transactie?
“In maart 2022 zijn we aandeelhouder geworden van Selo Verpakking, nadat de Selo Groep is opgesplitst in drie onderdelen: Selo, Omori en Selo Verpakking. Die splitsing was nodig: de groep had te verschillende activiteiten. Wij wilden met Selo Verpakking zelfstandig verder. De kernactiviteit van Selo Verpakking, het handelen in en het produceren van kunstdarmen, had een heel andere dynamiek dan machinebouw.
In juni 2022 kwam er plots interesse van DAT-Schaub. Dat voelde als een nieuwe kans, maar ook als een grote verantwoordelijkheid. Wat als het misgaat? Je moet het dan als aandeelhouder oplossen. Samen met Objectiver hebben we het contact met de Denen begeleid. Achteraf kun je je afvragen of een ander moment beter was geweest, maar onze exit was goed geregeld.”
Hoe hebben jullie het proces ervaren?
“Het is als uit een vliegtuig springen. Je weet niet precies waar je aan begint, maar op het moment dat je vliegt, denk je: dit is prachtig. Het risico is groot, maar vertrouwen in jezelf en in het team is cruciaal.”
Wat heb je anders gedaan na de overname?
“We hebben samen met DAT-Schaub direct ingezet op groei. We brachten structuur aan, keken kritisch naar onze kosten en optimaliseerden sales. Dat heeft resultaat opgeleverd. Komende september 2025 verhuizen we naar een nieuw pand in Almelo. Dat is voor ons ook een symbolische stap. We hebben het bedrijf echt naar een hoger niveau getild.”
Ben je van huis uit een echte ondernemer?
“Ik ben ooit begonnen als accountmanager, verantwoordelijk voor de verkoop van kunstdarmen. Ik kom uit een ondernemersgezin, maar dat betekent niet dat je automatisch weet hoe je moet ondernemen. Je weet wat je ouders ervoor hebben moeten doen; maar nu moet je het zelf doen. Dat maakt het spannend en uitdagend.”
Waarom ben je gaan samenwerken met een adviseur?
“Het is heel waardevol als je mensen hebt met wie je open kunt praten. Er komt veel emotie bij kijken, vooral als het om geld en belangen gaat. Bij een transactie draait het niet alleen om cijfers, maar ook om vertrouwen en relaties. Zeker als je zelf ook aandeelhouder bent, kom je al snel in een spagaat terecht. Het is fijn als iemand dan naast je staat.”
Wat is ervoor jullie veranderd na de transactie?
“Eigenlijk niet veel. Ik ben nog steeds wie ik ben. Alleen iets onafhankelijker. En ik heb plezier in wat ik doe. Dat is voor mij het belangrijkste.”