In 2022 is Selo verkocht door de aandeelhouders en ter voorbereiding daarvan opgesplitst in drie delen: Selo Verpakking, Selo Food en Omori. Objectiver heeft de aandeelhouders begeleid bij deze carve-out en verkoop. In dit interview spreken we Willibrord Woertman, voormalig CEO en aandeelhouder van Selo.

Uit elkaar om verder te kunnen groeien

Drie overnames, wisselende marktomstandigheden en uiteenlopende aandeelhoudersbelangen. De ervaring die Willibrord Woertman heeft opgedaan gedurende zijn tijd bij Selo als CEO, past hij nu toe als partner bij GrowProud.

Met een achtergrond in de foodtechnologie heeft Woertman zijn ervaring opgedaan in de zuivel- en zoetwarenindustrie. Vanuit zijn bedrijf in projectmanagement in de voedingsindustrie, is hij in aanraking gekomen met Selo. In 2012 werd hij benaderd om Selo als aandeelhouder en later CEO te komen versterken. Na 12 jaar Selo is hij weer zelfstandig aan het werk voor maakbedrijven in de regio’s Twente en de Achterhoek, vanuit zijn rol als partner bij GrowProud.

Woertman heeft in zijn tijd bij Selo verschillende transacties doorlopen, in 2015 met Omori en in 2022 met de opsplitsing van Selo en de verkoop aan drie verschillende partijen.

Wat was de reden voor de transactie met Omori?

“In 1999 namen managers via een management buy-out van Selo het bedrijf over van de familie Seffelaar, samen met de Overijsselse Ontwikkelingsmaatschappij - later opgevolgd door FrieslandBank, Rabobank en Nordian Capital Partners. Zestien jaar later heeft het Japanse Omori dat aandelenpakket overgenomen, om op deze manier verder toegang te krijgen tot de Europese markt. Voor Selo was het een bekende strategische partner om naast de zittende aandeelhouders te hebben. Dit heeft geleid tot forse autonome groei.”

In 2022 is Selo in drie delen opgesplitst. Hoe is dat ontstaan?

“In 2021 wilde een van de aandeelhouders uitstappen. Dan beginnen verschillende gesprekken over de waardering van het bedrijf waarbij dan al snel verschillende inzichten ontstaan. Toen hebben we tegen elkaar gezegd: misschien moeten we het hele pakket verkopen. Hierover zijn gesprekken gestart met Omori, als grootste aandeelhouder moesten zij hiermee akkoord gaan.

Voorafgaand aan die verkoop hebben we de opsplitsing gestart van Selo Food Technology, Selo Verpakking en Omori. De activiteiten, markten, relaties en marges waren verschillend. Deze opsplitsing maakte het mogelijk om de separate onderdelen te verkopen aan verschillende partijen. De bestaande samenstelling van Selo Holding met 3 zeer uiteenlopende activiteiten was moeilijk te begrijpen voor buitenstaanders en was daardoor niet te verkopen als 1 geheel.

Het traject was complex, want je had eigenlijk drie verkooptransacties die tegelijkertijd plaatsvonden. Hoewel de belangen verschilden, probeer je zoveel mogelijk verenigd te blijven als aandeelhouders. Je hebt twee petten op in zo’n traject: als management en als aandeelhouder. Iedereen moet dan de juiste pet ophouden. Hier hebben we ook advies over ingewonnen, om de objectiviteit erin te houden en een concreet plan te maken.”

Hoe is het om als aandeelhouder door een complex traject als een splitsing te gaan?

“Het is complex, door die twee petten die je op hebt. Je probeert er als aandeelhouder iets uit te halen, maar kijkt ook vooruit vanuit je functie als CEO. Wat is het beste voor het bedrijf? In het slechtste geval had deze transactie kunnen leiden tot chaos en forse belangenverstrengeling tussen de aandeelhouders. Daarom zijn we samen gaan werken met twee adviseurs, één partij voor de verkoop en één om de aandeelhouders te ondersteunen. De verkopende adviseur, Squarefield, had veel verstand van de foodindustrie en ons geholpen met zoeken naar geschikte marktpartijen. Objectiver heeft in dit traject de rol gehad om de aandeelhouders te ondersteunen en de balans te bewaken, zodat de uiteindelijke deals die tot stand zijn gekomen, de goedkeuring kregen van alle aandeelhouders. De adviseurs hebben ervoor gezorgd dat we met alle neuzen dezelfde kant op stonden.”

Wat adviseer jij aan ondernemers die door een soortgelijk traject heen gaan?

“Je hebt niet altijd kennis van M&A-trajecten en het ontvlechten van de B.V.’s. Als het om bedrijven gaat, waarbij meerdere aandeelhouders betrokken zijn, is het soms verstandig om er een onafhankelijk persoon tussen te plaatsen in een vroegtijdig stadium. En ga actief over opvolging nadenken, dat kan gewoon aan de koffietafel. Het is belangrijk dat die gesprekken over de toekomst plaatsvinden. Heb je de ambitie om het te verkopen en over te dragen, of niet? Denk er tijdig over na, win advies in en maak er een plan bij, voordat je een traject ingaat.”

Do 20 mrt - 11:11
Objectiver